Overslaan en naar de inhoud gaan

Klaar voor de elektrische revolutie?

voiture electrique blanche qui recharge sur une borne

1. Overal welkom

Oudere diesels en benzinewagens worden uit de stadscentra geweerd. Voor je elektrische auto wordt de rode loper uitgerold. Logisch: de elektrische auto is veel stiller en schoner. Hij spuwt 0 gram fijn stof, stikstofoxiden en CO2 uit. In steden die kreunen onder geluidsoverlast en fijn stof is dat een verademing.

 

2. Minder kosten

Elektrische auto’s zijn erg zuinig in verbruik. Hun energiekost is een stuk lager dan die van klassieke wagens. Wist je dat ook het onderhoud van een elektrisch voertuig veel goedkoper is? In zo’n auto zitten namelijk veel minder onderdelen dan in een diesel- of benzinewagen.

Toegegeven: in aankoop is de elektrische auto nog altijd een stuk duurder dan de klassieke wagen. Dat wordt gedeeltelijk gecompenseerd door premies en lagere taksen. In Vlaanderen loopt de aankoopsubsidie op tot. 4.000 euro. Bovendien worden elektrische voertuigen in ons land fiscaal gestimuleerd.

 

3. Tesla of Twizy?

Wie elektrisch wil rijden, heeft tegenwoordig een ruime keuze. Vrijwel elk merk produceert een of meer modellen. De bekendste zijn de Tesla S, de Nissan Leaf, de Opel Ampera-e, de Renault Zoe, de BMW i3 en de VW e-up. Prijzen inclusief btw variëren van € 6.990 voor de guitige tweezits Renault Twizy tot € 82.500 voor de meest voordelige Tesla S. In 2018 worden de splinternieuwe Tesla Model 3 en de nieuwe Nissan Leaf verwacht. Ook Audi, BMW, Volvo, Mercedes en de anderen stomen in ijltempo een rijk elektrisch gamma klaar.

 

borne de recharge voiture électrique

4. Grotere autonomie

De duurdere versie van de Tesla S biedt momenteel de grootste autonomie: 632 km. Ook andere constructeurs doen inspanningen. De populaire Nissan Leaf trekt met zijn nieuwe model (2018) zijn autonomie op van 250 naar ca. 400 km. En de Renault Zoe gaat vlot boven de 300 km. De trend is duidelijk: accu’s worden compacter én krachtiger.

 

5. Extra laadpalen

Op zich hebben we nu al miljoenen oplaadpunten in België. Een elektrisch voertuig kan je immers opladen via een gewoon stopcontact. Dat duurt ongeveer acht keer langer dan aan een laadpaal, maar het werkt wel (ter info: gewoon stopcontact: 8 à 16 uur, 3-fasen stopcontact: 4 à 8 uur, laadpaal: 1 à 2 uur, allemaal afhankelijk van de grootte van je accu). 85% van de chauffeurs verkiest momenteel om de wagen thuis of op het werk op te laden. Ondertussen wordt het netwerk van laadpalen snel uitgebreid. In Vlaanderen komen er tegen 2020 2.500 palen bij, zodat elke gemeente er minstens een heeft. 

 

10.000 km gratis met Lampiris!*

Stap nu over naar Lampiris als je al een elektrische auto hebt of op het punt staat er een te kopen. Zo rijd je meteen 10.000 kilometer gratis op 100% groene energie van Lampiris (korting geldig op de energiecomponent van je factuur)!

Zin in een aantrekkelijk voordeel?

Ik wil graag 10.000 km gratis rijden

Geef je mening

Blijf op de hoogte!

Ontvang onze promoties, wedstrijden of persoonlijk advies

 
Je bent ingeschreven op onze nieuwsbrief Er is een fout opgetreden, gelieve opnieuw te proberen