Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik heb een creditnota ontvangen, maar ik heb ook nog een onbetaalde voorschotfactuur. Moet ik die voorschotfactuur dan betalen?

question client sur l'energie

Algemeen gezien zijn er twee soorten creditnota’s:

  • de afrekeningscreditnota
  • de annuleringscreditnota

 

De afrekeningscreditnota:

Zijn je betalingen in orde of is je onbetaalde voorschotfactuur nog niet verstreken, dan wordt de creditnota binnen de zeven werkdagen uitbetaald en moet de openstaande voorschotfactuur volledig betaald worden.

 

Heb je nog onbetaalde facturen die wel al verstreken zijn?

1. Als de creditnota kleiner is dan het onbetaalde bedrag:

In dat geval wordt het bedrag niet afzonderlijk terugbetaald. De creditnota wordt gebruikt voor de betaling van de openstaande facturen. Het resterende bedrag van de verstreken onbetaalde facturen blijft verschuldigd. Op de creditnota vind je de volgende boodschappen: "Eén of meer facturen is verstreken, maar nog niet betaald. Wij trekken het bedrag van de creditnota af van uw openstaande factu(u)r(en)." en "Wij hebben vastgesteld dat een of meerdere onbetaalde facturen verstreken zijn. Het bedrag van deze facturen is groter dan het bedrag van deze afrekeningscreditnota. Gelieve het verschil te betalen met uw klantnummer als mededeling."

2. Als de creditnota groter is dan het verschuldigde bedrag:

De creditnota wordt gebruikt om het verschuldigde bedrag te betalen en wij storten het resterende bedrag terug. Op de creditnota vind je de volgende boodschap: "Wij hebben vastgesteld dat een of meerdere onbetaalde facturen verstreken zijn. Wij zullen het te vergoeden bedrag aftrekken van uw openstaande saldo. Het verschil tussen deze bedragen wordt gestort op rekeningnummer xxx."

 

De annuleringscreditnota

Bij een annuleringscreditnota ontvang je geen terugbetaling. Deze creditnota wordt immers opgesteld om een foutieve factuur te annuleren. Je hoeft de factuur waarop deze creditnota betrekking heeft dan ook niet te betalen. Heb je ze toch al betaald? Dan zal Lampiris het verschuldigde bedrag terugbetalen.

 

Uiteraard hebben we voor de terugbetaling je rekeningnummer nodig. Heb je dat niet schriftelijk meegedeeld (bij je inschrijving bijvoorbeeld), dan vind je op de creditnota de volgende boodschap:

"Opgelet: aangezien wij niet over uw bankgegevens beschikken in ons systeem, kunnen wij dit bedrag niet terugbetalen. Gelieve zo snel mogelijk contact op te nemen met onze klantendienst op het nummer 011 49 49 48."

Geef je mening

Blijf op de hoogte!

Ontvang onze promoties, wedstrijden of persoonlijk advies

 
Je bent ingeschreven op onze nieuwsbrief Er is een fout opgetreden, gelieve opnieuw te proberen