Overslaan en naar de inhoud gaan

Elektrische voertuigen en rijbereik. Moeten we ons wel zorgen maken?

Thumbnail

Als je je herkent in het tweede scenario, dan ben jij wellicht iemand die onmiddellijk denkt aan de batterijcapaciteit als we het hebben over elektrisch rijden. Die bezorgdheid wordt ook wel ‘range anxiety’ of ‘autonomievrees’ genoemd.

Op zich kunnen we zeggen dat dit een zwakke plek is van deze technologie, waarvan de autonomie nu om en bij de 150 km ligt. Een eerste terechte vraag is dus: waar kunnen we onze elektrische auto opladen?  Voor alle duidelijkheid: 80% van de herlaadbeurten gebeurt thuis of op het werk. En aangezien je nooit wacht tot je batterij helemaal leeg is, vertrek je elke keer weer met een volledig rijbereik. Wachten tot het brandstoflampje brandt, zoals vele bestuurders van een benzine- of dieselwagen nu doen, behoort dan ook definitief tot het verleden. Er ontstaat een ritueel waarbij we onze elektrische wagen systematisch opladen thuis of op het werk. Aangezien de woon-werkafstand vaak onder de 100 km ligt, vormt het rijbereik eigenlijk helemaal geen probleem. Volgens het MIT, het prestigieuze Massachussetts Institute of Technology, is deze bezorgdheid sowieso onterecht, door de vele bestaande oplaadmogelijkheden en de geringe afstanden die de meeste bestuurders afleggen.

 

Hoe laad je een elektrische auto op?

Een elektrische auto wordt opgeladen met een stekker. Er bestaan verschillende mogelijkheden: van een klassiek stopcontact bij je thuis tot een ultrasnelle lader in bepaalde tankstations. Is een laadpaal bij je thuis een goed idee? Deze vraag kwam al aan bod in een van onze vorige artikels. Hierin concludeerden we dat opladen via een traditioneel stopcontact mogelijk is, maar slechts in beperkte mate. De redenen hiervoor doen we uitgebreid uit de doeken in ons artikel hierover.

Aangezien het klassieke stopcontact geen ideale oplossing is, bestaat er een alternatief: de type 2-stekker is de meest verspreide op de markt. Hiermee kun je normaal, snel of versneld opladen. Het vermogen varieert van 3,7 tot 43 kW, afhankelijk van het type wagen, en de laadsnelheid van een half uur tot 15 uur voor een volledige laadbeurt.   

Sommige tankstations, zoals Total, bieden bovendien snelle laadpunten aan, waar je na 30 minuten weer over een volle batterij beschikt.

 

Bron: rapidepermettant

 

Waar kun je een elektrische auto opladen in België?

In de eerste plaats laden bestuurders hun elektrische auto’s vooral thuis en op het werk.

Op Belgisch grondgebied zijn er meer dan 800 laadpunten voor zo'n 5000 elektrische en 50.000 hybride voertuigen. Er zijn speciale apps waarmee je je traject optimaal kunt plannen en kunt anticiperen op de laadpalen onderweg. Voorbeelden hiervan zijn NewMotion, Plugsurfing, ChargeMap en Nextcharge. De voornaamste obstakels voor de grote doorbraak van elektrische voertuigen zijn de relatief hoge aankoopprijs en het beperkte aantal modellen in vergelijking met benzine- en dieselwagens. Het rijbereik? Dat houdt ons niet tegen! Deze stelling werd overigens bevestigd in een onderzoek van het MIT (Massachussetts Institute of Technology), waaruit blijkt dat de meeste gebruikers tevreden zijn en het grootste deel van hun verplaatsingen zonder enig probleem kunnen uitvoeren.

 

De vooruitgang staat niet stil

Elke dag realiseren autoconstructeurs en energiespecialisten nieuwe doorbraken: batterijen worden geperfectioneerd om de autonomie te vergroten, het netwerk van elektrische laadpalen wordt uitgebreid en er duiken nieuwe laadsystemen op, zoals al rijdend draadloos opladen en zelfs zonnesnelwegen.

Hopelijk hebben we je met ons artikel al wat kunnen verlossen van je autonomievrees. Eén ding is zeker: binnen enkele jaren is deze vrees niet meer dan een vage herinnering.

 

Ontdek onze serie over de elektrische auto

Ik bekijk de serie

Geef je mening

Blijf op de hoogte!

Ontvang onze promoties, wedstrijden of persoonlijk advies

 
Je bent ingeschreven op onze nieuwsbrief Er is een fout opgetreden, gelieve opnieuw te proberen