Overslaan en naar de inhoud gaan

Heb ik nog gas en elektriciteit als ik verhuis? Maak je geen zorgen!

Thumbnail

Verhuizen is geen kinderspel. Tussen al die gestapelde dozen zie je soms het bos door de bomen niet meer. En dan mag je de elektriciteits- en gasaansluiting niet vergeten ... Je voelt het stressniveau al stijgen! Geen paniek! Als jij verhuist, gaan we gewoon met je mee.

We geven je in dit artikel enkele tip om je geen zorgen over gas of elektriciteit te maken.

 

De MOZA-procedure: 30 dagen voordat je energietoevoer wordt afgesloten

Ben je net in je nieuwe stulpje getrokken? Gefeliciteerd! Je verhuizing ligt bijna achter je. Om echter volop van je nieuwe coconnetje te genieten, dien je nog één belangrijke horde te nemen: een nieuw energiecontract afsluiten met je vorige of nieuwe leverancier voor gas en elektriciteit. Het doel? Je verhuissituatie in orde brengen. Als dat niet gebeurt, treedt de MOZA-procedure in werking en heb je slechts 30 dagen om alles in orde te brengen. In dat geval kan je elektriciteitstoevoer afgesloten worden.

Wat is de MOZA-procedure?

MOZA is een regularisatieprocedure van de netbeheerder. De procedure kun je als volgt onthouden: wanneer een persoon (de vorige bewoner) een onroerend goed verlaat, deelt hij zijn adreswijziging mee aan zijn energieleverancier. Ofwel beëindigt de vorige bewoner zijn energiecontract en sluit hij een contract af bij een andere leverancier, ofwel neemt hij zijn elektriciteits- en gascontract mee over. In beide gevallen deelt de vorige eigenaar zijn meterstand mee en laat hij zijn meters open voor de volgende bewoner. Vanaf dat moment blijft de leverancier verantwoordelijk tot een nieuwe bewoner (jij) een overeenkomst met hem of een concurrent afsluit. Sluit geen energiecontract af op het moment dat je in je nieuwe woning trekt, dan verbruik je elektriciteit voor de rekening van die leverancier. 

Lancering van de procedure bij de netbeheerder

Vanaf dit moment kan de leverancier van de vorige bewoner aan de netbeheerder vragen om de gas- en elektriciteitstoevoer af te sluiten. De netbeheerder houdt rekening met die ongewone situatie en start de procedure op. Het doel: je eraan herinneren dat je verplicht een contract moet afsluiten bij de leverancier van je keuze! De procedure verloopt als volgt:

  • Het versturen van een brief om je te informeren over de situatie met uitleg van de gevolgen.
  • Als je antwoord uitblijft: een eerste regularisatiebezoek. Wanneer je niet aanwezig bent, laat de netbeheerder een berichtje achter.
  • Laat je nog steeds niets van je horen? Dan komt er een tweede bezoek.
  • De netbeheerder heeft nog steeds geen contact met je kunnen opnemen om je situatie in orde te maken? Er wordt een derde en laatste bezoek georganiseerd voordat de energietoevoer wordt afgesloten.
  • Je gas- en elektriciteitsmeter worden zonder kennisgeving verzegeld.

Hoe vermijd je dat je energietoevoer wordt afgesloten? Dit zijn onze tips om elk geschil met je elektriciteitsleverancier te vermijden en het licht te laten branden!

Je verhuist? Dan is ons verhuisaanbod echt iets voor jou!

Bij Lampiris profiteer je overdag van het nachttarief!
Homme qui profite de son nouveau logement

Als je je vorige woning nog niet hebt verlaten.

Als je nog steeds in je vorige woning woont, dien je verschillende stappen te volgen: 

1-Neem je meterstand op met de eigenaar of de verhuurder

Ten eerste dien je een afspraak te maken met de eigenaar of de verhuurder van je woning. Samen nemen jullie de meterstand op en vullen jullie een energieovernamedocument in om de eindafrekening te krijgen. Elke partij dient een ondertekend exemplaar van het overnamedocument te hebben. Dat document is een wettelijk bewijs en vermijdt elk geschil. Een overnamedocument kan er soms wat ingewikkeld uitzien.  Daarom hebben we een vijfstappenhandleiding opgesteld om je energieovernamedocument vlekkeloos in te vullen!

2-Neem contact op met je energieleverancier

Nadat het energieovernamedocument is ingevuld, dien je het aan je energieleverancier te bezorgen. Het is daarnaast ook erg belangrijk dat je hem alle belangrijke gegevens rond je verhuizing meedeelt. We denken dan bijvoorbeeld aan de adreswijziging om je eindafrekening te ontvangen. Vergeet ook niet dat je niet alleen je energieleverancier moet verwittigen als je verhuist! Je nieuwe adres dient ook op heel wat andere documenten te verschijnen ...

Geen energieonderbreking dankzij een leegstandscontract

Als je de eigenaar van de woning bent, wil je de energietoevoer misschien niet onderbreken om bijvoorbeeld werken te laten uitvoeren. In dat geval kun je bij je leverancier voor een leegstandscontract kiezen. Die formule blijft het goedkoopste en het voordeligst. 

Als je al in je nieuwe woning woont

1-Deel je nieuwe adres mee aan je energieleverancier

Nu je in je nieuwe woning woont en je het energieovernamedocument ingevuld hebt, is het tijd om contact op te nemen met je leverancier. Als je dat nog niet gedaan hebt, deel je hem al je nieuwe adresgegevens mee. Lampiris raadt je aan om dat 7 dagen voor de effectieve verhuisdatum of uiterlijk 7 dagen erna te doen. Je contract zal verderlopen op je nieuwe adres en je krijgt een eindafrekening voor je oude adres.

Hoe deel ik mijn verhuizing aan mijn energieleverancier mee?

Bij Lampiris houden we het graag eenvoudig! Het volstaat om je gegevens rechtstreeks in je MyLampiris-klantenzone aan te passen.

Vergeet niet om je verbruik tijdens de eerste maanden in de gaten te houden. Het doel? je voorschotten zo nauwkeurig mogelijk inschatten om onaangename verrassingen op je eindafrekening te vermijden.

Als je alle bovenstaande tips volgt, blijf je elektriciteit en gas in je nieuwe of oude woning hebben. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken. Als je alle gegevens correct hebt doorgegeven aan je elektriciteit- en/of gasleverancier, hoef je alleen nog maar je dozen rustig uit te pakken.

 

Niets vergeten tijdens je verhuis?

Download onze checklist!

Geef je mening

Blijf op de hoogte!

Ontvang onze promoties, wedstrijden of persoonlijk advies

 
Je bent ingeschreven op onze nieuwsbrief Er is een fout opgetreden, gelieve opnieuw te proberen