Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe groot is de ecologische voetafdruk van een elektrische auto?

Thumbnail

 Je hoort vaak zeggen dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten. Dat klopt echter niet. Ook elektrische auto’s hebben een ecologische voetafdruk. De hamvraag is echter of deze groter of kleiner is dan een wagen met verbrandingsmotor. En een andere belangrijke vraag: kunnen de batterijen gerecycleerd worden?

In ‘Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles’,een recente studie aan de VUB (Vrije Universiteit Brussel), analyseerde researcher Maarten Messagie verschillende onderzoeken. Zijn vaststelling? De studies hanteren verschillende methodologieën, waardoor ze eigenlijk appelen met peren vergelijken. Hij paste daarom de variabelen aan en kwam tot de conclusie dat elektrische auto’s een kleinere ecologische voetafdruk hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor.

 

 

Kleinere ecologische voetafdruk

Laten we meteen de puntjes op de i zetten: ook elektrische auto’s hebben een bepaalde CO2-uitstoot. Hun ecologische voetafdruk wordt voornamelijk bepaald door twee factoren:

  1. De energie die ze verbruiken bij het opladen.
  2. De productie van batterijen.

Uit de in 2017 uitgevoerde VUB-studie blijkt dat de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s altijd kleiner is, zelfs als ze opgeladen worden met stroom uit steenkool (zoals in Polen of Duitsland). In België, waar we een mix hebben van kernenergie en hernieuwbare energie, is de milieu-impact van een elektrische auto 65% lager.

 

 

Thumbnail

Bron: Dr. Maarten Messagie, Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles , VUB.

De komende jaren zal de ecologische voetafdruk ongetwijfeld verder verkleinen, omdat het aandeel van hernieuwbare energie in de energiemix van de verschillende Europese landen steeds groter wordt.

 

De productie als belangrijkste factor voor de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s

Om auto’s te produceren heb je energie nodig. De productie van lithium-ionbatterijen vergt vandaag twee keer zo veel energie als de productie van een dieselmotor. Deze energieverslindende stap beïnvloedt dus de CO2-uitstoot van elektrische auto’s. Afhankelijk van het land van productie wordt hierbij ofwel gebruikgemaakt van fossiele brandstoffen of hernieuwbare energie. Sommige autoconstructeurs, zoals Tesla, trachten de ecologische voetafdruk te verkleinen door met zonnepanelen te werken op hun productiesite.

De ontginning van lithium, het belangrijkste bestanddeel van elektrische batterijen, heeft zeker gevolgen voor het milieu: uitputting van de watervoorraad, uitdroging van de bodem, hoge CO2-uitstoot bij extractie ... Niet alleen elektrische auto's gebruiken echter lithium. Deze stof zit ook in de batterijen van je smartphone, laptop, tablet en zelfs bepaalde huishoudtoestellen.

Elektrische auto's op basis daarvan veroordelen is dus wat kort door de bocht. Maar de productie blijft wel degelijk de zwakke plek.

 

 

Is het mogelijk om batterijen van elektrische voertuigen te recycleren?

De batterijen zouden niet gerecycleerd kunnen worden. Althans, dat beweren sommige tegenstanders van de elektrische auto. Nochtans kunnen de batterijen perfect gebruikt worden voor stationaire energieopslag. Zo werkt Renault momenteel aan een project om de batterijen van de Renault ZOE te recycleren als thuisbatterij. In de Amsterdam Arena, het stadion van voetbalclub Ajax, worden ondertussen oude batterijen van de Nissan Leaf gebruikt.

De constructeurs zoeken dus oplossingen om de batterijen te recycleren en een tweede leven te geven. Dankzij dergelijke innovaties wordt de ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen steeds kleiner.

De onderneming Veolia probeert dan weer verschillende materialen, zoals koper, nikkel, kobalt, mangaan en aluminium, te recycleren voor gebruik in nieuwe legeringen, staal, inkt, glaswerk of ... nieuwe batterijen. Lithium kan bovendien worden gezuiverd en opnieuw worden gebruikt in de auto-industrie.

 

 

Een steeds lagere CO2-uitstoot

Kortom, de CO2-uitstoot van elektrische auto’s zal de komende jaren dus blijven zakken. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • De energiemix in Europa: door de verschillende maatregelen om het milieu te beschermen, wordt de energiemix steeds groener, waardoor de ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen steeds kleiner wordt.
  • Doordat de technologieën in sneltempo evolueren, zal ook de milieu-impact tijdens de productie dalen.
  • Vandaag worden wereldwijd slechts één miljoen elektrische auto’s verkocht op een totaal van 81 miljoen wagens. Bij een toenemende vraag kunnen de constructeurs profiteren van schaalvoordelen.
  • Op termijn kunnen we onze elektrische auto als batterij gebruiken om pieken in het verbruik op te vangen. Er lopen momenteel projecten waarbij elektrische auto’s, indien nodig, energie injecteren in het net.

 

Geef je mening

Blijf op de hoogte!

Ontvang onze promoties, wedstrijden of persoonlijk advies

 
Je bent ingeschreven op onze nieuwsbrief Er is een fout opgetreden, gelieve opnieuw te proberen