Overslaan en naar de inhoud gaan

Waterstof: de ecologische brandstof van morgen?

Een auto op waterstof, hoe werkt dat en waarom is dat ecologisch?

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Lampiris_hydrogène

Het idee is niet nieuw: bouw een verbrandingsmotor op basis van brandstofcellen die elektriciteit produceren via een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof, en in verbinding staan met waterstofreservoirs onder hoge druk, en je kan een wagen laten rijden op water.

Waterstof is een veelbelovende alternatieve brandstof: we kunnen de stof aanmaken op basis van diverse primaire energiebronnen (bv. zon en wind) en gemakkelijk opslaan en vervoeren. Als een auto rijdt op elektriciteit die door deze chemische reactie ontstaat, stoot hij geen broeikasgassen of vervuilende stoffen uit, maar gewoon waterdamp.

We hebben dan ook lang uitgekeken naar de eerste auto die rijdt op een waterstofverbrandingsmotor, en het lijkt erop dat deze belofte in september 2015 eindelijk zal worden ingelost!

 

Toyota Mirai: een ecologisch alternatief

Toyota zal vanaf september 2015 het Europese straatbeeld zal verrijken met zijn "Toyota Mirai", een waterstofauto die 650 kilometer kan afleggen met een volle tank waterstof (in drie minuten gevuld).

Met de lancering van zijn eerste waterstofauto wil Toyota de ontwikkeling van koolstofarme energiebronnen stimuleren en de opwarming van de aarde tegengaan.

De autofabrikant moedigt de productie aan van waterstofauto's over de hele wereld. Waterstof wordt namelijk geproduceerd op basis van water en is een perfect ecologisch alternatief, want de uitstoot bestaat puur uit waterdamp. Volgens Toyota is het doel echter nog niet bereikt:

"Autofabrikanten, overheidsinstanties, universiteiten en energieleveranciers moeten overleggen en de handen in elkaar slaan om de eerste generatie van deze auto's tussen 2015 en 2020 verder te ontwikkelen."

 

Waarom heeft het zo lang geduurd?

Vooraleer de eerste waterstofauto op de markt kon worden gebracht, waren er heel wat obstakels te overwinnen.

In de praktijk brengt waterstof namelijk twee belangrijke problemen mee:

  • Eerst en vooral is het geen primaire energiebron. Voor de synthese ervan is de verbranding vereist van diwaterstof en dizuurstof, maar daar is heel wat energie voor nodig.
  • Bovendien moet waterstof, sterk samengedrukt in gasvorm, veilig opgeslagen worden in tankstations en transportwagens, want het gas is hoogst explosief.

Het lijkt er echter op dat Toyota de nodige oplossingen heeft gevonden voor deze uitdagingen.

 

En nu?

Het blijft afwachten in welke mate de waterstofauto aanslaat. We zijn natuurlijk razend benieuwd: wordt waterstof de ecologische en onuitputtelijke brandstof waarvan iedereen al lang droomt?

De tijd zal het uitwijzen...

 

Bron: http://www.bioaddict.fr/article/toyota-veut-accelerer-la-production-des…