Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de keuze van een elektrische wagen een verstandige keuze is

Elektrisch rijden wint aan populariteit. Vooroordelen smelten als sneeuw voor de zon. Laten we eens luisteren naar de mening van een ervaren chauffeur van een elektrische wagen.

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Een vrouw laadt haar elektrische wagen

Chris Holemans geniet dagelijks van zijn elektrische Tesla. Waarom koos hij voor elektrisch rijden? Wat zijn de voordelen ervan? In dit artikel deelt hij zijn ervaringen.

Vijf jaar geleden kocht je een elektrische Tesla. Waarom de keuze voor elektrisch rijden?

Ik ben CEO van een bedrijf dat duurzame bouwprojecten ontwerpt en realiseert. Ecologisch engagement zit dus in ons DNA. Ook persoonlijk ben ik erg begaan met het duurzaamheidsvraagstuk en de vraag waar het met onze planeet naartoe gaat. Door de keuze van een elektrische wagen wil ik alvast mijn steentje bijdragen. Het voelt goed om niet langer afhankelijk te moeten zijn van fossiele brandstoffen.

Heel wat autofabrikanten investeren steeds meer in elektrisch rijden. Terecht?

Absoluut. Ik investeerde in een Tesla omwille van de esthetiek, het rijcomfort en de beleving van ecologisch en zuinig rijden. Ik geef toe dat de aanschafwaarde van de wagen hoog is, maar ik heb ondertussen ook vernomen dat de inruilwaarde zeer hoog blijft. Ook het verbruik en onderhoud zijn goedkoper.

Elektrisch rijden is alvast een goede stap naar een groenere en leefbare planeet voor onze kinderen en kleinkinderen.

Chris Holemans, CEO, projectontwikkelaar

Tesla kondigde aan in Berlijn een eerste Europese fabriek te willen bouwen. Ook andere autofabrikanten investeren momenteel volop in elektrisch rijden. Ik las onlangs in de krant dat BMW een mega-order van meer dan 10 miljard euro plaatste voor de levering van batterijcellen voor elektrische wagens in het komende decennium. En ook Volkswagen lijkt op vijf jaar tijd 60 miljard te willen investeren om beter in te spelen op elektrisch en autonoom rijden. Dit bewijst dat fabrikanten duidelijk aan een inhaalrace bezig zijn.

 

Meer weten over elektrisch rijden?

Ontdek de serie!

Toch zijn er nog heel wat vooroordelen tegenover elektrisch rijden, bijvoorbeeld wat de actieradius van wagens betreft.

Die vrees is volgens mij onterecht. De afstand die je vandaag met één acculading kunt rijden, is in België ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Zelf rij ik dagelijks gemiddeld niet meer dan 50 km. Bij een defensieve en rustige rijstijl haal je met één acculading makkelijk 400 km.

Een andere veelgehoorde kritiek is het gebrek aan laadpalen. Wat is je ervaring hiermee?

Zelf laad ik mijn wagen thuis op via een snellader. Op die manier beschik ik de dag erna steeds over een gebruiksklare auto. Op het vlak van openbare laadpalen mag de overheid best een tandje bijsteken. Hier geldt zeker het verhaal van de kip en het ei: veel potentiële kopers van een elektrische wagen wachten de uitrol van extra laadpalen af vooraleer een wagen aan te kopen.

Toch zie je in de publieke ruimte – bijvoorbeeld op parkings van treinstations, hotels, enzovoort – steeds meer openbare laadpalen opduiken. Ik ben ervan overtuigd dat in ons land binnen enkele jaren voldoende laadpunten beschikbaar zullen zijn.

Heb je tot slot nog een afsluitende boodschap voor de lezer?

Zeker. De keuze voor elektrisch rijden is volgens mij een positieve keuze, of je nu een elektrische wagen kiest omwille van ecologische redenen, het rijcomfort of omdat je fiscaal een graantje wilt meepikken. Elektrisch rijden is alvast een goede stap naar een groenere en leefbare planeet voor onze kinderen en kleinkinderen.