Overslaan en naar de inhoud gaan

Verhuizen: de volledige checklist om niets te vergeten

Binnenkort ga je verhuizen, maar je hebt het moeilijk om alles te organiseren! Hier volgt een volledige checklist met de stappen die je moet volgen voor een geslaagde verhuis. Het organiseren van kartonnen dozen, het transport, deadministratieve stappen, de instanties die je op de hoogte moet brengen, ... We overlopen alle punten om jou rustig helpen te verhuizen!

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
checklist verhuizen verhuizing belgië

Stap 1: je kartonnen dozen vullen en organiseren

Zoek kartonnen verhuisdozen

In eerste instantie moet je jou de volgende vraag stellen: waar vind je kartonnen verhuisdozen om al je spullen te vervoeren? Dat is best eenvoudig! Je hoeft daar geen geld voor uit te geven: de supermarkt om de hoek en andere handelaars zijn maar wat blij om van hun kartonnen dozen af te raken. Denk er wel aan dat je verhuisdozen een handig formaat moeten hebben en vervoerbaar zijn. Want je moet ze ten slotte ook zelf dragen.

Sorteer en klasseer je spullen

  • Per voorwerpcategorie en per kamer

Een vervelende stap nadien is dat je al je spullen moet verzamelen, maar vooral: je moet ze organiseren! Waarom de voorwerpen niet per categorie en per kamer verzamelen? Steek bijvoorbeeld al je bestek in een doos en zet die bij de kartonnen dozen voor de keuken. Noteer de inhoud van de doos gerust op de doos of maak een lijst van je voorwerpen, kleren en meubels in een document of een mobiele applicatie!

  • Met speciale mobiele verhuisapplicaties

Er bestaan heel wat verhuisapps, zoals Sortly, Wunderlist, Todolist of RangeCartons, die jouw helpen om alles te organiseren. Je zult zien dat alles zo veel overzichtelijker wordt.

Heb je teveel spullen om mee te nemen die je toch niet meer gebruikt? Dan is het tijd om ze van de hand te doen.

Stap 2: breng iedereen en alle instanties op de hoogte van je verhuis.

Jammer genoeg gaat een verhuizing gepaard met een berg administratieve verplichtingen. Je moet iedereen en alle belangrijke instanties op de hoogte brengen. Wie moet je dan op de hoogte brengen? Hier volgt een overzicht:

  1. Je eigenaar
  2. Je werkgever
  3. Overheidsinstanties zoals de RVA of de VDAB/Actiris
  4. De post
  5. Jouw verzekering
  6. Jouw ziekenfonds
  7. Je bank
  8. Jouw leverancier van elektriciteit en/of gas, televisiedistributie en internet
administratieve aanpassingen administratie verhuizen verhuizing

Verhuis: wanneer en hoe jouw energieleverancier op de hoogte brengen?

Het is belangrijk om jouw energieleverancier over jouw verhuis op de hoogte te brengen. Zo vermijd je dat je de factuur van je vroegere woning moet betalen, en kun je bij jouw aankomst meteen energie geleverd krijgen. Daarom moet je:

Als je deze stappen volgt, loop je geen risico dat je door jouw verhuizing met een stroomonderbreking moet afrekenen. Een hele geruststelling, toch?

goedkope goede verhuisfirma

Stap 3: Organiseer het vervoer van je meubels en kartonnen dozen

Op wie doe je een beroep?

Reken je op familie en vrienden om jou te helpen? Maar misschien zijn zij niet altijd beschikbaar. Denk er daarom aan om ze tijdig op de hoogte te brengen. Als je opteert om op professionele verhuizers een beroep te doen, dan heb je heel wat ondernemingen op de markt beschikbaar. Verenigingen die dit beroep vertegenwoordigen, stellen jou een lijst van erkende verhuizers voor, zoals de Belgische Kamer der Verhuizers.

Een parkeerplaats reserveren; dat is mogelijk

Wil je vermijden dat je jouw nieuwe buren overlast bezorgt omdat je tijdens je verhuizing de straat blokkeert? Om deze situatie te vermijden, kun je bij jouw gemeente een aanvraag indienen om een plaats te reserveren om al jouw spullen uit te laden. Weet dat je de gemeente gewoon minstens 4 werkdagen voor de verhuisdatum op de hoogte moet brengen. Let op, deze dienst is niet altijd gratis. Je zult hoogstwaarschijnlijk kosten moeten betalen.

Reserveer een transportmiddel

Of je nu opteert voor een vrachtwagen, een bestelwagen of een lift, je moet er altijd voor zorgen om je transportmiddel tijdig te reserveren.

Stap 4: Verhuizen

Deze gebeurtenis ben je al maandenlang aan het voorbereiden. Eindelijk is het zover: de dag van je verhuizing is aangebroken. Of je nu op vrienden of familie beroep doet, of een professioneel verhuisbedrijf onder de arm hebt genomen: zorg dat je de situatie onder controle houdt. Jij bent het die een globaal zicht op alles hebt en die weet welke doos er naar welke kamer moet.

Ochtendstond heeft goud in de mond: begin zo vroeg mogelijk om je dozen te laden, vooral als je een lift of een voertuig hebt gehuurd. Voorzie koekjes, energiesnacks en verse soep. In het beste geval kun je in de late namiddag al klinken op je nieuwe nestje!

kartonnen doezen inpakken verhuizen

Stap 5: Profiteer van je nieuwe stekje, of zo goed als...

Eindelijk geniet je van je goed geordende nieuwe onderkomen! Toch moeten er nog een aantal administratieve verplichtingen worden geregeld ... Maar laat de moed niet zakken, want je bent er bijna!

Maak je adreswijziging officieel

8 werkdagen na jouw verhuizing moet je naar de bevolkingsdienst van je gemeente gaan voor je adreswijziging. Als dat nog niet is gebeurd, meld je jouw nieuwe adres aan de verschillende instanties die we hiervoor hebben vermeld. Deze lijst van documenten waarop jouw adreswijziging moet staan, zal jou helpen om door het bos de bomen weer te zien en om niets te vergeten!

Maak je opslagcontainer of meubelopslagplaats leeg om kosten te vermijden

Als je een opslagcontainer hebt gebruikt of een meubelopslagplaats hebt gehuurd om een aantal spullen tijdelijk op te slaan, wacht dan niet te lang om die weer leeg te maken. Deze "self-storage" kan handig zijn om minder voorwerpen op de bewuste dag te verhuizen, maar het is wel duur. Haal daarom je meubels op om geld te besparen.

Hou je elektriciteits- en gasmeters in het oog

Houd je meters in het oog tijdens de eerste maanden na je verhuis. Jouw energieverbruik zal waarschijnlijk hoger (of lager) zijn in vergelijking met je vroegere adres. Probeer om daar zo snel mogelijk zicht op te krijgen, zodat je jouw voorschotfacturen kunt laten aanpassen. Zo vermijd je onaangename verrassingen bij je eindafrekening!

Haal nu opgelucht adem en geniet van je nieuwe start in je nieuwe huis.

Ontdek alle informatie over jouw verhuis met TotalEnergies.

Mijn verhuis met TotalEnergies