Overslaan en naar de inhoud gaan

Objectief 2050: iedereen elektrisch. Maar hoe ver staan we vandaag?

Miniatuurvoorbeeld

Minder vervuilen, het geloof in een betere technologie en geld besparen op brandstof. Dat zijn de drie belangrijkste redenen waarom Vlamingen kiezen voor een elektrisch voertuig. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat elektrische wagens veel milieuvriendelijker zijn dan diesels. Zélfs in landen die vooral met steenkool elektriciteit opwekken.

Milieu-impact verminderen

Vlamingen met een elektrische wagen zijn wereldverbeteraars. Dat kan je besluiten uit een tevredenheidsonderzoek van het Vlaams Energieagentschap bij eigenaars van een elektrische auto. Elektrische chauffeurs willen in de eerste plaats hun milieu-impact verminderen, zo blijkt. Op plaats twee: het geloof in de technologische kwaliteiten van de elektrische wagen. Al is dat een argument dat vooral door mannen gegeven wordt. Geld besparen op brandstof vervolledigt de top drie. Opvallende vaststelling: de fiscale vrijstellingen en de premie van de Vlaamse overheid wegen minder door bij de aankoopbeslissing.

Zweden Europees kampioen

De Vlaming mag dan wel de beste bedoelingen hebben, maar is een elektrische wagen ook écht een zegen voor het milieu? Tegenstanders zijn daar niet zo zeker van. Ze argumenteren bijvoorbeeld dat de productie van elektrische batterijen erg vervuilend is. En dat een auto die rijdt op elektriciteit uit een steenkoolcentrale ook vervuilend is. Een studie van de VUB haalt beide argumenten onderuit. Elektrische auto’s zijn schoner dan diesel, zo luidt de conclusie, zelfs wanneer ze rijden op vuile stroom. De studie verwijst onder meer naar Polen, het land met de vuilste energieproductie van Europa. Wat blijkt? Dat elektrische voertuigen ook daar een kwart minder CO2 uitstoten dan dieselwagens. Hoe schoner de energieproductie van een land, hoe groter het verschil. Zweden is Europees kampioen: een elektrische wagen is daar maar liefst 85 (!) keer schoner dan een diesel.

Tweede leven

De studie wijst er verder op dat elektrische auto’s in de toekomst nog milieuvriendelijker worden. Batterijen zullen langer meegaan en hun productie wordt schoner. De onderzoekers verwachten dat batterijen vaker gerecycleerd gaan worden of een tweede leven krijgen als energieopslag. Bovendien tanken auto’s steeds groenere stroom. Vandaag bedraagt de gemiddelde voetafdruk van de Europese productie 300 gram CO2 per kilowattuur. In 2030 daalt dat naar 200 gram en zelfs 80 gram in 2050. Precies op tijd, want tegen dan is het de bedoeling dat we allemaal elektrisch rijden…

 

Meer weten over elektrische auto’s?

Ik bekijk de serie

Geef je mening

Blijf op de hoogte!

Ontvang onze promoties, wedstrijden of persoonlijk advies

 
Je bent ingeschreven op onze nieuwsbrief Er is een fout opgetreden, gelieve opnieuw te proberen