Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe kun je tieners hun kamer laten opruimen: wat we bij Friends leren

Hoe doen Rachel, Ross, Chandler, Joey, Monica en Phoebe bij *FRIENDS* dat om tieners hun kamer te laten opruimen?

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
une ado se reposant après avoir rangé sa chambre

Omdat we dit artikel speciaal voor jullie, beste ouders, hebben geschreven, kozen we voor dit zeer generatiegebonden onderwerp om de verschillende, mogelijke strategieën te illustreren om tieners hun kamer te laten opruimen.

Hoe laat Monica tieners hun kamer opruimen ?

Om te beginnen mag je er in ieder geval zeker van zijn dat het probleem zich niet zou stellen als die tiener bij Monica zou inwonen: als verwoede poetsmaniak had ze het vast al zelf wel gedaan.

Maar laten we toch maar even veronderstellen dat ze jullie wat tips geeft om tieners hun kamer te laten opruimen. Ze zou vast het volgende strategische plan voorstellen (bij voorkeur in overleg MET de tieners, want het is per slot van rekening HUN kamer):

Maak een plattegrond van de kamer met verschillende zones: studeren, slapen, kledij, ontspanning

Bepaal alles wat voor deze zones absoluut noodzakelijk is.

In de studeerzone moet bijvoorbeeld het volgende worden voorzien: een schrijftafel, een lamp, toegang tot daglicht, schrijfbenodigdheden, voorzieningen om schooldocumenten op te bergen...

Maak de kamer leeg en groepeer de inhoud per zone (zodat de sokjes niet bij de manga-figuurtjes belanden)

Vul de kamer dan opnieuw met wat jouw tiener gelukkig maakt. Als jouw tiener een hamstertypetje is, geef hem of haar dan mooie opbergdozen (die dan over 1 jaar met plezier worden weggegooid als die niet werden geopend)

Geef alles wat niet meer onmisbaar is weg of gooi het weg

Deze techniek is zeer vervelend maar wel bijzonder doeltreffend. In ieder geval is dit wat Monica jou zou aanraden.

De Chandler-methode

Wat Chandler betreft, die heeft een aanpak op basis van communicatie en grapjes. Hij zou realistische voorwerpen ophangen en het opruimen op een optimistische, ludieke manier aanpakken.

Besluit: cool zijn kun je niet leren! Je hebt het, of je hebt het niet. Het is dan ook overbodig om jou uit te leggen dat als jouw tiener jou niet echt cool beschouwt, je deze aanpak beter links laat liggen. De grapjes van Monica zouden bijvoorbeeld niemand doen lachen.

Zou je Rachel vertrouwen?

Wat Rachel betreft: affectieve chantage en zelfs corruptie maken ongetwijfeld deel uit van haar strategie. Jouw tieners aansporen om hun kamer op te ruimen zal nog nooit zo gemakkelijk zijn geweest...

De aanpak van Ross

Als je zelf vindt dat je best cool bent en als je boeken graag per kleur en op grootte rangschikt, dan is de Ross-methode iets wat je zal bevallen.

In eerste instantie zou Ross voor de pedagogische aanpak kiezen. Ross zou uitgebreid de voordelen van een opgeruimde kamer beschrijven, en de geschiedenis van het opruimen of de geschiedenis van de kamer in het algemeen... Jawel, dat bestaat absoluut, Ross zou er zeker info over vinden...

Als je voor deze aanpak kiest, dan kan je tiener wel es snel indommelen. In deze fase schakel je dan over naar de Monica-aanpak en ruim je zelf op!

De aanpak van Phoebe

Als je voor de stijl van Phoebe kiest, eindig je wel eens in gedroom waarbij je de kamer opnieuw inricht in functie van de energieën en principes van Feng shui. Let toch maar op: dit is een lang, saai proces voor jouw tiener (vooral als je de decoratie gaat overdoen!) Je tiener zal misschien zin krijgen om zijn of haar kamer gewoon te verlaten. En als je tiener wegblijft, is het opruimprobleem opgelost. Dit gezegd zijnde.

Wanneer Joey een kamer gaat opruimen...

Als Joey tieners hun kamer zou moeten laten opruimen, dan is de kans groot dat je die kamer daarna nooit meer herkent. Waarschijnlijk zou de kamer een totaal andere functie hebben: versterkt kasteel, clandestiene bar... Zijn grenzeloze creativiteit kan jou zeker inspireren (maar zonder resultaat te garanderen).

Ofwel ga je voor de voordelen van persoonlijke ontwikkeling

Voorstanders van persoonlijke ontwikkeling zullen eerder voor een zen-aanpak zijn, die het midden houdt tussen empathie, actief luisteren en niet-gewelddadige communicatie. Kortom, zij gaan ervan uit dat de tienerkamer een plaats voor tieners is (en dat dit gerespecteerd moet worden).

  • Eerste ronde: het is belangrijk om een vertrouwensband te scheppen door te overleggen zonder jouw tieners schuldgevoelens te geven. Je onderzoekt hun behoeften, hun ongenoegens, hun verlangens... En je vertelt hen over jouw behoeften, ongenoegens en verlangens.
  • Tweede ronde: denk samen na en doe aan brainstorming om creatieve ideeën te vinden die het ordenen van de kamer vereenvoudigen (triëren, weggooien, een systeem vinden voor het verwerken van de was met een wasmand die alleen voor de tiener is, ...). Alles is welkom, geef vooral geen kritiek op vreemde ideeën.
  • Derde ronde: bepaal samen een concreet actieplan om de taak goed te laten verlopen.

Je krijgt alvast de belofte dat deze aanpak veel betere resultaten zal opleveren dan gewoon "ruim je kamer op".