Overslaan en naar de inhoud gaan

Antwerpse taxi’s moeten “groen rijden” tegen 2025

De sector vraagt steunmaatregelen aan het stadsbestuur. Vandaag rijden er 450 taxi’s door de Antwerpse straten. Daarvan zijn er amper twee elektrisch. Veel te weinig, vindt het Antwerpse stadsbestuur.

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Lampiris_elektrische_taxi_antwerp

En daarom mogen er vanaf 2025 alleen maar taxi’s op alternatieve energie meer op straat. De sector vraagt financiële hulp, de stad wil alleen in infrastructuur investeren.

 

Geen diesels meer

Vanaf 2025 is het gedaan met vervuilende dieseltaxi’s in de Scheldestad. Vanaf dan mogen er alleen taxi’s op alternatieve energie rondrijden. Met andere woorden: plug-in hybrides, elektrische wagens of auto’s op CNG of aardgas. Dieseltaxi’s riskeren hun vergunning te verliezen tegen 2025. Ondertussen zit de stad niet stil. Vanaf 1 januari 2018 reikt Antwerpen alleen nieuwe vergunningen uit aan groene taxi’s. 

 

Financiële steun

De taxisector ziet die omslag niet goed zitten. Vooral kleinere bedrijven vrezen het ergste. Ze verwijzen naar een studie van een Leuvens onderzoeksbureau die zegt dat taxiritten met een elektrische wagen verlieslatend zijn. De oorzaak? De relatief dure aankoopprijs van elektrische auto’s. De sector wacht daarom liever de komst van goedkopere elektrische voertuigen af. Elektrische taxi’s kunnen ook minder efficiënt ingezet worden omdat ze regelmatig moeten opgeladen worden, zo zeggen de taximaatschappijen nog. Een gewone taxi kan bij manier van spreken 24 uur per dag rijden. De sector vraagt maatregelen aan de stad. Staan op het verlanglijstje: aankoopsubsidies, snellaadpalen en een extra vergoeding van 20 eurocent per verreden kilometer. 

 

Tegen fijnstof en roet

Het Antwerpse stadbestuur wil wél investeren in infrastructuur, maar financiële steun ziet het niet zitten. Eerder dit jaar heeft Antwerpen als eerste stad in Vlaanderen een lage-emissiezone ingevoerd. Vervuilende auto’s mogen de binnenstad niet langer in. De maatregel moet de uitstoot van fijnstof en roet tegengaan. Het taxivoorstel moet nog goedgekeurd worden door de Antwerpse gemeenteraad. In Brussel heeft de elektrische taxi al vroeger zijn intrede gedaan. De Chinese autobouw BYD (Build Your Dreams) heeft er al in 2014 een vijftigtal e-taxi’s geleverd.

Ook de legendarische Londense taxi rijdt binnenkort elektrisch. Bekijk nu al het gloednieuwe model dat vanaf november de Londense straten inpalmt.